miércoles, 7 de marzo de 2007

Trànsit a les Rambles

El trànsit de pujada a la Rambla de Barcelona serà restringit a partir del mes de Gener. Amb aquesta novetat es pretén reduir a la meitat els desplaçament de vehicles.

Veïns i comerciants podran circular lliurement per la Rambla

Un cop hagi passat els dies de Nadal, la Rambla en sentit ascendent, tindrà el trànsit restringit. Només els vehicles que tinguin autorització de l’ajuntament de Barcelona podran circular lliurement per la Rambla. Concretament, veïns, comerciants i serveis públics tindran lliure accés al tram que va des de la Plaça del Portal de la Pau (inici Rambla) fins a la Plaça Catalunya. Amb aquesta normativa l’ajuntament de la ciutat comtal vol reduir a la meitat el trànsit per aquesta zona.

Per a controlar la circulació dels vehicles que passin per aquest tram, l’ajuntament ha començat a instal·lar càmeres de seguretat arreu de la Rambla. Aquestes càmeres s’encarregaran de filmar tots els cotxes, motos i altres vehicles de benzina, que circulin en sentit ascendent de la Rambla. Un cop s’hagin gravat les imatges, la Guàrdia Urbana s’encarregarà de seguir amb el procediment reglamentari, processant multes, avisos o el que calgui. Amb aquesta normativa la ciutadania no ha de pensar que ja no podrà atansar-se fins als establiments de la Rambla amb els seus vehicle. Els vehicles que circulin en sentit ascendent i entrin en algun pàrking o hotel, seran esborrats de les gravacions que gestionarà la Guàrdia Urbana. A més, la normativa només tindrà vigència durant les hores de més concurrència. Serà de 11 a 15 i de 17 a 20:30 hores durant els dies laborables, i de les 9 a les 21 hores durant els dies festius.

No obstant, molts dels afectats per aquesta iniciativa no estan d’acord. Jordi González, encarregat de la cafeteria “La Casa Universal” ,situada a la Plaça del Portal de la Pau comenta que aquesta normativa pot afectar molts dels establiments de la Rambla, també creu que l’ajuntament de Barcelona destaca per posar entrebancs constants als ciutadans de la ciutat, especialment als comerciants. Però no tots els afectats per la decisió de l’ajuntament hi estan en contra. Manel Torres, taxista de professió des de fa vint anys encaixa molt bé amb la decisió de l’administració barcelonina, creu que el trànsit de molts punts de Barcelona són insostenibles.

Durant aquesta última dècada s’ha incrementat la presència de vehicles a motor per el centre de les metròpolis europees. És per això que moltes capitals europees han iniciat estratègies per a descongestionar el trànsit en el centre de les seves ciutats. Va començar la capital anglesa de Londres, imposant un peatge als vehicles que volguessin penetrar al centre de la ciutat. Després d’aquesta iniciativa per descongestionar la metròpoli anglesa, s’hi van afegir ciutats com Berlín, Paris, Barcelona o Madrid. És aquesta última que obliga a que els cotxes que entin al centre de la ciutat vagin mínimament habitats per tres persones. Cada dia són més les ciutats que opten per mesures, a vegades molestes, per reduir el trànsit inter-urbà. Aquest cop Barcelona, amb el pla del projecte Miracles, inclòs en el programa europeu anomenat Civitas, ha impulsat aquesta proposta que té un pressupost de 150 mil euros.
Altres ciutats menys poblades on el trànsit de cotxes no és tant exagerat, ha iniciat altres mètodes per a combatre els embussos que propicia l’excés de trànsit. Són ciutats dels Vallès Occidental com Sabadell, Sant Cugat o Terrassa, que han iniciat solucions derivades dels plans de llançadores urbanes. El cas d’aquestes ciutats és que han convertit els seus centres en espais peatonals on no s’hi pot accedir en cap mena de vehicle a motor. Només hi tenen accés els serveis públics i els residents, ja que són els únics que poden abaixar les barreres d’accés. Les llançadores són una de les solucions que ja fa anys que proposen els professionals en mobilitat ciutadana. Consisteix en construir grans estacions de tren i bus a les afores de les metròpolis, així la gent que s’ha de desplaçar diàriament a la ciutat, pot deixar el cotxe a l’estació i arribar a la feina en transport públic, deixant així una ciutat descongestionada i amb menys contaminació.

Sigui el que sigui l’ajuntament de Barcelona, amb aquesta proposta de restringir el trànsit a la Rambla, demostra l’interès en solucionar un problema que afecta cada dia més, a les grans ciutats europees.

No hay comentarios: